Mikael Levin
Real Pictures


Exhibition Views
puce Press Release
Back

Mikael Levin
Real Pictures
16 mars – 20 mai 2017
vernissage le jeudi 16 mars de 18 à 20 h

 

Pour cette nouvelle exposition de Mikael Levin, La galerie propose des photographies issues de deux séries récentes et une vidéo de 2015.

Un ensemble de photographies de natures mortes dans une tradition esthétique classique et une série d’images de décombres qui apportent un point de vue plus moderniste.

Dans ces deux groupes, la finalité est de créer des images réduites à leur plus simple expression.

Les deux séries répondent à la qualité unique de la photographie analogique et de celle du tirage argentique avec des tonalités fortes, des noirs profonds et une échelle de gris.

Gowanus Broadside, vidéo récente de 90 mn, filmée dans un double mouvement de rotation et de progression, peut aussi être vue comme une succession de natures mortes en référence aux photographies de l’exposition. Jean-Philippe Antoine a réalisé la bande sonore à partir d’enregistrements sur le canal.

########

Mikael Levin
Real Pictures
March 17 – may 20th, 2017
Opening Thursday march 16th – 6pm-8pm

 

The gallery is presenting photographs from two recent bodies of work : a group of table-top arrangements, done in  a more “classical” esthetic tradition, and a group of images of rubble, which take a more “modernist” viewpoint. In both, the emphasis is on creating images that are stripped down to their basic qualities of light, texture and composition. And they both do so by drawing on those qualities unique to analog photography —the verisimilitude of the light sensitive process, and the rich tonality, deep blacks and smooth grey scale of the gelatin silver print.

The exhibition includes a recent 90 minutes video Gowanus Broadside.

The video follows the marginal spaces bordering the length of a disused industrial canal in Brooklyn, the Gowanus Canal, recording the spatial and sonorous qualities of the waterway’s cut into the urban space. A doubled movement of rotation and progression brings forward attributes of contingency, temporality, and indexicality central to cinematic expression of place. And a soundtrack of manipulated environmental sounds of the canal, composed by Jean-Philippe Antoine, carries the movement forward. Yet, despite the video being in constant motion, it can also be seen as a succession of still images, referring us back to the still photographs in the exhibition.